Monday 19 September 2011

Pengalaman Mematangkan Kita

Pada cuti semester yg lepas, saya telah bekerja sebagai cashier di sebuah pasaraya yg boleh dikatakan terkemuka la jugak. Saya bersama dua org sahabat saya iaitu syu bkn nama sbenar dan ipit bkn nama sbenar. Kami  yg pada asalnya ingin bekerja selama empat bulan, iaitu sepanjang cuti sem terpaksa membatalkan niat kami yg suci lagi murni tersebut kerana suasana kerja yg kurang memberangsankan. Inilah yg ingin saya kongsikan. Al-maklumlah nama pun cashier, kalau kita tgok mcm sng je kerjanya, duduk dekat kaunter cashier dan tggu customer. Tapi di sebalik itu, hanya Allah je yg tahu betapa tensionnye jadi cashier nie. Dahla macam-macam ragam dan kerenah customer, pekerja senior pun lg la pelbagai ragam. Yewla, org lama kan, lainla kita yg baru dua, tiga hari kerja nie. Semua yg kita buat semua tak kena, ada je salah kita. Kdg-kdg tiap hari ada je point yg dorg nak salahkan kita. Perkara yg kami tak boleh lupakan, kami dimarah dan dimalukan depan customer dan tak kurang juga customer yg marah-marah kami. Tapi, kami cekalkan je hati nie, yewla cuti pun lame poket pun dah kering. Nak tak nak terpaksalah tahankan juga. Tetapi, saya bukan seorang yg penyabar dan tabah sangat kerana akhirnya saya pun berhenti juga setelah genap sebulan setengah saya bekerja. Dan selebihnya baki cuti sem tersebut saya hanya habiskan di rumah sahaja dengan membantu mak & ayah saya.



                                 dari kiri ke kanan : tim, saya, ipit, mila, syu, dan yaya
                                                          (6 Jahanam)

Apa yg ingin saya kongsikan di sini ialah, Allah itu Maha Adil lagi Maha Kaya dan kita perlulah bersyukur dengan setiap apa yg ditentukan oleh-Nya ke atas kita. Ini kerana, walau saya dan sahabat saya sering dimarah, kami juga telah dikurniakan sahabat yg baik-baik belaka dan memahami kami. Sahabat kami tersebut juga merupakan pelajar universiti yg sedang bercuti dan membuatkan kami lebih mudah mesra dan berkawan. Dari situlah termetrai ikatan yg begitu chemistry antara kami dan kami juga digelar kump 6 Jahanam.

                         
                                                                      kami


                                                   semasa kami konvoi raya '11


                                                   bersama kawan-kawan kerja


                                    kami yg sentiasa bersama suatu ketika dahulu

Itulah sedikit sebanyak yg saya dapat kongsikan mengenai pengalaman saya pada cuti semester lepas. Di mana, walau saya ditimpa kesusahan Allah tetap memberi saya kegembiraan dengan memberi saya peluang untuk mengenali mereka dengan lebih dekat walaupun sebenarnya kami tidak pernah bertemu sebelumnya dan hanya bertemu sewaktu kami bekerja sebagai cashier. Luv both of them so much!

No comments:

Post a Comment